logo

Een Leyland-bus van de Geldersche Tramwegen uit 1966, een DAF-bus van de Gelderse Streekvervoermaatschappij uit 1979. Wie weet nog hoe die bussen – waarin vele Achterhoekers dagelijks naar hun werk reisden – er precies uitzagen? Die voertuigen maakten zozeer deel uit van het dagelijks leven, dat bijna niemand er bijzondere aandacht aan schonk. Ze waren er gewoon en op een gegeven moment ook gewoon niet meer. Daarmee hield het op. Wie interesseert het tientallen jaren later nog hoe die bussen en treinen er vroeger uitzagen en hoe het was ermee te reizen?

Toch is er een groep mensen in de Achterhoek die het jammer vinden dat bijna alles daadwerkelijk verdwenen is. Dat er niet veel meer van over is dan wat foto’s en een enkel fraai boekwerk. In 2002 sloegen deze mensen de handen ineen om een dieseltreinstel uit de jaren vijftig van de schroothoop te redden. Ze richtten de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA) op  en de ‘Blauwe Engel’ was de eerste trotse aanwinst.

Het bleef niet bij een trein. Er kwam een autobus uit 1979 en er volgden zelfs enkele die nog ouder waren. De trein en drie autobussen zijn inmiddels fraai gerestaureerd. De HSA gaat daarmee regelmatig het spoor of de weg op. Onderweg mensen die verrast en vrolijk kijken: Ineens komen die herinneringen van jaren geleden boven. Ja, zo zag die bus er toen uit!